FOTO © András Dijkema 2020

FOTO © András Dijkema

NIEUWS

NOMINATIE VOOR LOHENGRIN
Michiel Dijkema is genomineerd voor de Estse Muziekprijs 2024 voor zijn opzienbarende productie van Wagner’s Lohengrin. Na Rossini’s La Cenerentola, een productie die de Eesti Teatrikunsti Muusikalavastuste Award won, en een controversiële productie van Strauss’ Die Fledermaus, keerde Michiel Dijkema vorig seizoen terug naar de Estse Nationale Opera Tallinn als regisseur en decorontwerper voor Lohengrin (première 25 mei 2023, dirigent: Arvo Volmer / kostuums: Jula Reindell). De productie werd met enorm enthousiasme ontvangen door publiek en pers en de voorstellingen zijn volledig uitverkocht.
-------
IL VIAGGIO A REIMS IN AKEN
De première (13 januari 2024) van Rossini’s Il viaggio a Reims in het Theater Aken was een enorm succes bij publiek en pers: “hit in Theater Aken 2024! […] de wachtrij voor de overgebleven kaartjes loopt tot ver buiten de deur, ik heb in lange tijd niet zo’n volle theater gezien. Hier klopt werkelijk alles. […] Opera kan leuk zijn. Deze Rossini doet in ieder geval echt goed!” (Klassik Favori) “Dijkema actualiseert met veel humor, zorgt voor de nodige drive door spannende personenregie - een waar kunststuk in de file - en overdrijft zonder te plat te worden. […] Michiel Dijkema heeft echt succes geboekt, deze avond is puur entertainment.” (Der Opernfreund) “Dijkema heeft een zeer goede reputatie vanwege zijn originele producties en decorontwerpen [...] het is zeer aan te bevelen de voorstelling een tweede keer te bezoeken, want de ene grap volgt op de andere […] uitmuntende productie” (Kulturcram) “Als je een levendige, inspirerende en levensechte komedie wilt zien, moet je naar het Theater Aken gaan. […] Il viaggio a Reims is een uiterst onderhoudende productie die laat zien hoe wij Europeanen werkelijk zijn. Absoluut de moeite waard om te zien!” (Opernmagazin) “vermakelijk en uitstekend entertainment waardoor de tijd voorbij vliegt” (OMM) “een heel, heel, heel vermakelijke avond […] het publiek lacht zich een breuk […] Zeker gaan.” (Aachener Zeitung) 
-------
PREMIÈRE MADAMA BUTTERFLY IN REYKJAVÍK
De nieuwe productie van Puccini’s Madama Butterfly (première: 4 maart 2023, muzikale leiding: Levente Török) door de IJslandse Opera in Reykjavík was een overweldigend succes. De productie zorgt voor uitverkochte voorstellingen en staande ovaties. Vanwege de enorme vraag naar kaarten kondigde de IJslandse Opera een extra voorstelling aan. In de pers: “De productie van Michiel Dijkema was een venster naar een andere wereld. Zijn enscenering was levendig en krachtig, scherp en evenwichtig, met precies de juiste hoeveelheid humor voor zo'n droevig onderwerp. […] één van de beste producties van de IJslandse Opera ooit.” (Fréttablaðið) “Bij de heftig bejubelde Butterfly-première is de enorme zaal bijna helemaal vol met mensen van alle leeftijden […] slimme ruimtelijke kunst […] optisch overweldigend […] Artistiek, en zeker ook maatschappelijk, bevindt zich de Íslenska Óperan op een opmerkelijke weg.” (Opernwelt) “Michiel Dijkema bracht een Butterfly vol hart en menselijkheid, met een enscenering die begon in een sfeer van zonneschijn en geluk en eindigde met een daad van schokkend geweld. […] Dijkema produceerde een coup de théâtre voor de slotmomenten” (Opera)
-------
HAYDN/KRENEK TRIPLE BILL
De premières van het Haydn/Krenek drieluik bestaande uit Arianna a Naxos/What Price Confidence/L’isola disabitata op 18 en 19 januari 2023 door de Dutch National Opera Academy (DNOA) in samenwerking met het Orkest van de Achttiende Eeuw onder leiding van maestro Kenneth Montgomery in Amare Den Haag waren een groot succes. De pers over deze dynamische nieuwe productie: “spannend theater […] zeer creatief” (Place de l’opéra) “Diepe wanhoop en eenzaamheid prachtig tot uitdrukking gebracht in een stijlvolle, eenvoudige enscenering door een groot talent.” (operamagazine.nl) “Dijkema's vakkundige regie was erop gericht het beste in de zangers naar boven te halen en ervoor te zorgen dat elk van de drie opera’s dramatisch sterk was [...] in Dijkema's handen werd dit een uitermate grappig stuk, waarbij het publiek zich opperbest vermaakte. De tijd vloog voorbij!” (Opera Wire) “hoe meer risico de jonge operazangers nemen, hoe leuker het is om naar ze te kijken […] een vrolijk operafeestje” (NRC) “een heerlijke voorstelling […] zeer fantasievol geregisseerd door Michiel Dijkema” (Trouw)
-------
REPRISE TURANDOT IN MAGDEBURG
De reprise van Puccini’s Turandot door het Theater Magdeburg (dirigent: Svetoslav Borisov) werd met overweldigend enthousiasme ontvangen. Alle zeven voorstellingen dit seizoen waren uitverkocht en mochten rekenen op staande ovaties. De pers over deze productie: “wilde beelden op het toneel, ovatiestormen voor de première – absoluut grootse opera” (Volksstimme) “jubelorkanen en uitverkochte voorstellingen […] scenische overweldiging” (NMZ) “verrassend en consequent doorgevoerd einde” (Opernfreund) “ontroerend […] een geloofwaardige interpretatie” (Opernglas)
-------
NOMINATIE INTERNATIONAL OPERA AWARDS
Het festival WAGNER22 van de Oper Leipzig is genomineerd als beste festival voor de International Opera Awards 2022. In de geboorteplaats van Richard Wagner werden tijdens een festival van drie weken alle dertien opera’s van de componist uitgevoerd. Michiel Dijkema’s nieuwe productie van Der fliegende Holländer maakte deel uit van het festival WAGNER22.

(foto © Siim Vahur, repetitie in Tallinn, mei 2023)

BIOGRAFIE

De Nederlandse operaregisseur en decorontwerper Michiel Dijkema studeerde klassiek piano aan het Conservatorium van Amsterdam bij Danièle Dechenne en aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Alexander Warenberg en Alwin Bär. Aansluitend studeerde hij muziektheaterregie aan de Hochschule für Musik Berlin. Hij was actief als liedbegeleider en bezocht de liedklas van Thom Bollen in Utrecht en van Wolfram Rieger in Berlijn.

Michiel Dijkema ensceneerde (regie en decor) onder meer Debussy’s Pelléas et Mélisande (operastudio Nationale Reisopera), Bizet’s Carmen (Eisenach en Meiningen), Gluck’s Orfeo ed Euridice (Nationale Reisopera), Monteverdi’s L’Orfeo (Stockholm), Schönberg’s Pierrot Lunaire (Rotterdam), Strauss’ Die Fledermaus (Eisenach, Moskou en Tallinn), Marschner’s Der Vampyr (Amsterdam), Rossini’s Il Turco in Italia (Leipzig), Mozart’s Die Zauberflöte (Gelsenkirchen), Rossini’s La Cenerentola (Tallinn en Nationale Reisopera), Humperdinck’s Hänsel und Gretel (Gelsenkirchen), Rossini’s Il Barbiere di Siviglia (Wiesbaden en Antibes), Puccini’s Tosca (Leipzig), Thomas’ Hamlet (Zagreb), Gassmann’s L’Opera Seria (Hannover), Smetana’s Die verkaufte Braut (Wiesbaden), Mascagni’s Cavalleria Rusticana en Leoncavallo’s Pagliacci (Darmstadt), Wagner’s Der fliegende Holländer (Wiesbaden), Offenbach’s Orphée aux enfers (Kiel), Britten’s A Midsummer Night’s Dream (Hannover), Gounod’s Faust (Leipzig en Bolzano), Offenbach's La Vie Parisienne (Volksoper Wenen), Strauss’ Salome (Wuppertal), de wereldpremière van Isidora Žebeljan’s Nahod Simon (Gelsenkirchen), Lehár’s Die lustige Witwe (Linz), Kálmán’s Die Herzogin von Chicago (Koblenz), Mozart’s Die Entführung aus dem Serail (Semperoper Dresden), Offenbach’s Les Contes d’Hoffmann (Gelsenkirchen), Dvorák’s Rusalka (Leipzig), Haydn’s Il mondo della luna (HfM Berlijn), Stephan Peiffer’s Vom Ende der Unschuld (Internationale Maifestspiele Wiesbaden), Louis Spohr’s Faust (Koblenz), Wagner’s Der fliegende Holländer (Leipzig), Weinberger’s Schwanda, der Dudelsackpfeifer (Gelsenkirchen), Puccini’s Turandot (Magdeburg), Prokofjev’s L’amour des trois oranges (Koblenz), Haydn’s L’isola disabitata, als triple-bill met Haydn’s Arianna a Naxos en Krenek’s What Price Confidence (Amsterdam/Den Haag), Puccini’s Madama Butterfly (Reykjavík), Wagner’s Lohengrin (Tallinn) en Rossini’s Il viaggio a Reims (Aachen).

Michiel Dijkema won diverse internationale prijzen op het gebied van de operaregie: de tweede European Opera-directing Prize, de eerste Peter-Konwitschny-Nachwuchsregiepreis voor zijn concept voor Carmen en de Eesti Teatrikunsti Muusikalavastuste Award voor zijn productie van La Cenerentola. Deze award geldt als de belangrijkste Estse prijs op het gebied van muziektheater. Het decor van Il Barbiere di Siviglia werd in Berlijn bekroond met de eerste Wizard-Award. Zijn productie van Der fliegende Holländer was als onderdeel van het festival WAGNER22 van de Oper Leipzig genomineerd voor de International Opera Awards 2022 in Madrid. Zijn enscenering van Lohengrin voor de Estse Nationale Opera in Tallinn werd genomineerd voor de Estse Muziekprijs 2024.

Hij gaf les aan de operaklas van het ArtEZ Conservatorium en hij doceerde als gastprofessor zangstudenten en muziektheaterregiestudenten aan de Hochschule für Musik “Hanns Eisler” in Berlin. Ook was hij in het kader van een interdisciplinair initiatief gastdocent aan de Estse Academie voor Muziek en Theater in Tallinn. Hij werkte ook bij de Dutch National Opera Academy (een samenwerkingsverband van het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium Den Haag).

Toekomstige nieuwe producties en reprises onder meer bij het Theater Krefeld und Mönchengladbach, het Theater Aachen, het Theater Münster, de Estse Nationale Opera in Tallinn, de Oper Leipzig, de Staatsoper Hannover, het Theater Magdeburg en de Semperoper Dresden.

Michiel Dijkema woont met zijn vrouw en zoon in de buurt van Amsterdam. Hij reed op de fiets vanuit Amsterdam o.a. naar Rome, Santiago de Compostella, Venetië, Wenen, Londen, Barcelona en Saintes-Maries-de-la-Mer. In de lente van 2022 fietste hij met zijn toen 7-jarige zoon van Amsterdam naar Parijs. In de zomer van 2023 fietsten ze samen van Amsterdam via Bayreuth naar Budapest.

(bijgewerkt op 27 maart 2024)


CONTACT

info@michieldijkema.com
+31 6 50 46 13 82